Saturday, April 23, 2011

Qalbun Salim


Sabda Rasulullah SAW: Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah.
"Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi Allah memandang hati dan amal kamu". 
Bagaimana hendak membentuk hati yang sejahtera? Semoga Allah memberi kita kelapangan masa dan peluang bagi mempelajari ilmu berkaitan hati. Muhasabahlah diri kita, jangan memandang hina kepada sesiapa pun walau kepada manusia yang berperangai buruk sekalipun.
Lately ni, tiqah rasa diri sendiri perlukan motivasi dan kekuatan. Jadi inisiatif yang tiqa buat ialah dengan membaca bahan artikel dari blog - blog yang yang menulis kata - kata semangat dan sangat - sangat la menyedarkan diri sendiri betapa lemahnya diri ini. 
Barulah tersedar yang hati ini perlu sentiasa dijaga dan dirawat. Sungguh, ia perlu agar mendapat hati yang sejahtera (qalbun salim). Hati kita menunjukkan sifat diri kita. Bila terluka hati ini, maka sedih la pemilik tubuh itu dan jika sejahtera hati ini, maka perasaan gembira akan terpancar dari wajahnya sendiri.
Tiqah akui yang kadang - kadang, tiqah cuba untuk menjaga hati orang lain supaya hatinya tidak terluka tapi pada masa yang sama hati sendiri sudah penat. Perlu kembali pada yang asas iaitu SABAR.
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo'a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." - Surah Al-Baqarah, 286
Dan kita juga perlu luahkan perasaan kita agar kita merasa lega. Jangan dipendam,jangan disimpan. Rasanya sangat la sakit. Ya, sakit. Tanpa kita sedar, kita juga membuatkan hati orang lain terluka. Walaupun kita tidak berniat untuk melakukan seperti itu tetapi kita telah membuat seperti itu.
Hati kita akan keliru apabila kita tidak mengurusnya dengan baik. Merasa susah hati. Sebagai seorang muslim kita hendaklah berdoa memohon bantuan kepada yang Allah SWT, sesungguhNya Dialah yang Maha Esa. Insyaallah, hati ini pasti akan tenang, lebih - lebih lagi jika ditambah dengan bacaan zikir.
Alhamdulillah, hati tiqah merasa tenang dah juga hari ini, tiqah dah dengar sendiri luahan hatinya. Sangat ditunggu - tunggu luahan ini agar dapat memahami dan mengerti sahabat ini. Terima kasih atas peluang itu dan juga kesudian berkongsi bersama kami. Semoga hatinya lebih cekal untuk menghadapi ujian Allah!

p/s : The Poet, try bukak dan baca blog ni, memberikan inspirasi dan kekuatan melalui penulisannya. Suka dengan blog ni! :)

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Hah! Mana jumpe 'The Poet' tu? ;D

April 23, 2011 at 6:43 PM  
Blogger Nur Atiqah said...

Hehe..actually, from ur blog. Memang best baca dia pnye blog. So, i would like to share it!! XD

April 23, 2011 at 7:15 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home